Waarom gebruik je Messenger marketing?
Je gebruikt ManyChat, en daarmee Facebook Messenger, omdat men vertrouwd is met Facebook. Het voelt voor iedereen natuurlijk om een gesprek te voeren via dit medium. Iedereen doet dit namelijk dagelijks.
Hierdoor is het voor mensen een kleine stap om het gesprek aan te gaan via Messenger als je ze dit aanbiedt. Hierdoor zullen meer mensen een gesprek starten dan wanneer je ze vraagt te mailen. Echter verwacht men dat ze via Messenger snel een reactie krijgen. Doordat je niet non-stop achter je Messenger wilt zitten of dit wilt uitbesteden heb je ManyChat nodig.
ManyChat voert alle gesprekken automatisch. Je kan standaard vragen of antwoorden instellen die iemand geeft op wat de ManyChat bot zegt. Aan de hand van deze antwoorden reageert je bot weer. Op deze manier kan je iemand de antwoorden geven die hij/zij nodig heeft. Zonder dat jij het gesprek hoeft te voeren. De informatie die iemand geeft kan je vervolgens weer opslaan en bewaren als lead. Aan de hand van zijn antwoorden weet je bijvoorbeeld waar die in geïnteresseerd is. Dit is weer bruikbaar voor je hoe je deze persoon verder benaderd.
Daarnaast bouw je een Messenger lijst op. Iedereen die een gesprek start wordt gekoppeld aan je account. Net zoals met een email lijst kan je deze vervolgens in grote getalen tegelijk een bericht sturen. De open rates en respons rates zijn hiervoor extreem hoog vergeleken met mail. Open rates zijn gemiddeld bijvoorbeeld rond de 95%.